‘De leukste opdracht die ik tot nu toe op school heb gehad’, noemt student Arie van
den Dikkenberg het onderzoek bij de Meteoor dat hij samen met schoolgenoot Jelle
van Meerten heeft uitgevoerd.
De twee zijn afkomstig uit Kesteren (Jelle) en Opheusden (Arie) en wisten vaag van het
bestaan van BTE in het naburige Dodewaard. Een mailtje naar BTE met de vraag om een
opdracht voor school uit mogen voeren, leidde tot een enthousiaste reactie van Jeroen
Lodder van HR. Die koppelde de twee studenten aan de Meteoor in Rheden.
Jelle: "Ik vond het echt goed geregeld dat ze binnen BTE hebben gekeken waar wij onze
opdracht het beste konden doen." Arie vertelt verder: "Daar zijn we leuk opgevangen en heel goed begeleid door met name Eva van Zoelen. Maar ook van andere collega’s kregen we begeleiding.” Nadat de twee bedrijfskundestudenten kennis hadden gemaakt met het bedrijf, de productie en de producten, begonnen ze met de analyse van het productieproces op de combibaan.
"De behoefte van De Meteoor was om de verspillingen uit het proces te halen. Hoe kan het
sneller en met minder fysieke inspanning voor de medewerkers", zegt Arie. Jelle en hij
begonnen hun onderzoek met het in beeld brengen van alle stappen in het proces. "Daarna
zijn we gaan meten hoe lang de verschillende onderdelen duurden. Gewoon door te
klokken", zegt Jelle.
Daarna richtte het duo zich op de stappen die relatief de meeste tijd in beslag namen. Dan
gaat het om het ontkisten van de mal en het inbouwen van wapening in de mal. Vervolgens
gingen ze in brainstormsessies met productiemensen, teamleiders en managers aan de slag
om mogelijke oplossingen te weten te komen.
Hun onderzoek mondde uit in een aantal aanbevelingen. Arie: "De belangrijkste is wel het
lean werken. Dus dat je continu verbetert en dat er leiderschap getoond wordt.” Jelle: ,,Het
ontkisten en het plaatsen van wapening zouden meer geautomatiseerd kunnen. Daardoor
verlopen die stappen sneller."
Tot slot nog even een terugblik op de maanden bij de Meteoor. Arie: "Ik vond het niet alleen
een leuke, maar ook een leerzame opdracht. Ik denk ook dat we iets goeds hebben
opgeleverd." En dat blijkt, want de school beoordeelde hun opdracht als ‘excellent’. Jelle,
tenslotte: "Op school krijg je natuurlijk heel veel theorie. Ik vond het echt mooi om dat in de praktijk te kunnen toepassen. We hebben het ook heel gezellig gehad met de collega’s van de Meteoor. Het was een fijne tijd."
