Als iemand de weg tussen Rheden en de Maasvlakte bij Rotterdam goed kent, is het
vrachtwagenchauffeur Jan Riggeling (56) wel. In deze weken rijdt hij vrijwel dagelijks
twee vrachten per dag met Stelcon-platen naar de Maasvlakte en weer terug.
De Meteoor levert voor 11.000 vierkante meter aan Stelcon-platen voor een project in dat
gebied bij Rotterdam. “Ik ben nu al drie weken lang elke dag aan het rijden tussen Rheden
en de Maasvlakte”, zegt Jan. “En dat gaat nog wel een tijdje door.”
De werkdag van de in Oud-Zevenaar wonende chauffeur van de Stelcon-wagen begint om
kwart over vier ’s ochtends. Dan stapt hij in zijn vrachtwagen, die hij de vorige dag al heeft
geladen met ruim twintig platen. “In het begin reed ik Stelcon-platen van 14 centimeter dik,
daar kun je er 26 van vervoeren. Nu heb ik platen van 16 centimeter dik, daar kunnen er 22
van op. Dat heeft te maken met het gewicht van de wagen.”
Zo rond half zeven in de ochtend arriveert Jan met de wagen van De Meteoor, eigendom van
Bouwvervoer, in Rotterdam. “Dan zie ik de jongens van de legploeg en drinken we eerst
even een bakje koffie en kletsen wat. Soms over het weer, vanochtend hadden we het over
de mancave die de uitvoerder thuis aan het maken was.”
Daarna klimt Jan weer op de wagen en legt de Stelcon-platen. “Dat gaat vrij snel”, zegt hij.
“Als je de eerste platen langs een lijn moet leggen, heb je iets meer tijd nodig. Maar in het
algemeen gaat leggen bijna net zo snel als lossen op één plek.”
Als de platen netjes liggen, dan is het tijd voor de terugreis naar Rheden. “Daar ben ik rond
een uur of tien en leg ik meteen de nieuwe platen erop. Daarna even een bakje koffie met de jongens en weer naar de Maasvlakte.”
Na de ‘tweede leg’ rijdt Jan weer terug naar De Meteoor om te laden voor de volgende dag
en zo sluit hij om half zes ’s middags de werkdag thuis af, waarna hij de volgende dag
opnieuw vanaf huis naar de Maasvlakte rijdt.
Een aantal jaar geleden kwam hij met een enorme klus nog veel vaker op een dag bij De
Meteoor om Stelcon-platen op te halen. “Toen moesten er 5000 platen gelegd worden bij
Westervoort. Door de kleine afstand vanaf Rheden kon ik veel meer Stelcon-platen op een
dag rijden.”
Zeker met ritten naar de Randstad liggen er altijd files op de loer, maar daar maakt de
chauffeur zich niet druk om. “Je kunt je wel ergeren, maar het wordt er niet anders van. En je
hebt alleen jezelf ermee. Je moet het ermee doen. Natuurlijk scheld ik ook weleens, maar
dat is dan als er net een personenauto vlak voor jou nog een afrit op schiet. Dan kijk ik in de
spiegel en zie zat ruimte achter mij. Waarom moet je er nog even voorlangs, denk ik dan.”
Mooi detail: in 1996 reed Jans vader, inmiddels helaas overleden, ook al voor De Meteoor.
Hij was zelfs de eerste die in 1996 op de wagen met de bestickering van het bedrijf kwam te
rijden. “Om die reden heeft mijn baas mij op deze wagen gezet. Ik reed zelf op een andere
wagen, van ruim een half jaar oud. Er waren wel wat collega’s die voor De Meteoor wilden
gaan rijden, maar mijn baas besloot dat ik het moest worden. Omdat mijn vader er ook voor
had gereden, dat wilde hij gewoon.”