meteoor

Theo is al 25 jaar een blije werknemer bij BTE

Theo van Son

Mensen blij maken en daar zelf ook gelukkig van worden. Dat is het motto dat productontwikkelaar Theo van Son (56) van De Meteoor hanteert. En dat doet hij sinds 1 juli al 25 jaar bij BTE. ,,Aan de ene kant is het leuk om erbij stil te staan, aan de andere kant hoeft die aandacht ook niet zo. Ik ben liever de stille kracht.”

Toch best apart voor iemand die gemiddeld 15 keer per jaar vol in de spotlights staat als hij met zijn zangduo optreedt. ,,Maar die aandacht voelt anders. En wat overeenkomt met mijn werk is dat we mensen vrolijk maken en daar word ik dan weer blij van.”

Raken

Zijn zangcarrière speelt zich deels af in verpleeghuizen. ,,Het is mooi om te zien hoe je mensen weet te raken met de muziek. We spelen liedjes die de mensen kennen, maar soms al heel lang niet meer hebben gehoord. Muziek kan iets moois teweegbrengen.”

Voordat Theo bij BTE kwam werken zat hij even bij een ander prefabbedrijf en lang in de schoenen en kleding, bij Scapino. Eerst in Doetinchem, daarna in de Bakkerstraat in Arnhem en later in Zevenaar.

,,Zevenaar was een zogenaamde C-locatie met een A-omzet. Als er een nieuwe collectie kwam, stonden de rijen daar vaak tot ver in de zaak. Alles werd toen nog contant afgerekend. Dan zette ik een paar scholieren in om alvast in de rij nummertjes op de dozen te controleren zodat het bij de kassa sneller ging en om de vaart erin te houden. Ik zei dan dat ze er een gezellige boel van moesten maken in de rij, met een leuk praatje met de klanten. Zo was iedereen tevreden en draaiden we goed.”

Mooie auto

Toch wilde hij graag als vertegenwoordiger aan de slag. ,,Mijn vader had in mijn jeugd een eigen bedrijf en daar kwamen regelmatig vertegenwoordigers langs. Dan stond er weer zo’n mooie Ford Taunus voor de deur. Ik vroeg mijn vader wie die mensen waren en wat ze kwamen doen en zo hoorde ik dat dat vertegenwoordigers waren en in een auto van de zaak reden. Nou, dat wilde ik ook wel.”

De vraag was alleen wat hij dan aan de man zou moeten brengen. Later vroeg Theo een vriend met een elektronicazaak om raad en die kreeg hij. ,,Je moet spullen gaan verkopen waar geen stekker aan zit, want die kunnen kapot.”

Aan die voorwaarde voldeden de keerwanden van Kemper in Tilburg, het BTE-bedrijf waar Theo op 1 juli 2000 zijn eerste stappen in de beton zette. ,,Ik kreeg meteen al heel veel vrijheid en verantwoordelijkheid. In de eerste maand mocht ik al op pad met een offerte van 100.000 gulden (45.000 euro, red.) naar een aannemer en ik kwam terug met de opdracht.”

Hij werd aangenomen door de huidige BTE-directeur Bart van Melick, die toen directeur was bij Kemper Beton. ,,Bart werd opgevolgd door Marc Pijpers. Hij was een groot aanhanger van multichannel marketing. Dat is een benadering van de hele bouwkolom, elke schakel op z’n eigen manier. Daarvoor is het van belang om de markt goed te kennen en ook veel van de producten te weten.

Beste oplossing

,,Het is ook belangrijk dat je altijd kijkt naar de beste oplossing voor de klant. Als die iets wil dat misschien meer zou opbrengen, maar uiteindelijk toch niet de beste oplossing blijkt, moet je eerlijk adviseren. Dat werkt op termijn toch het beste.”

Zo werkte Theo tien jaar als technisch commercieel adviseur, oftewel vertegenwoordiger. De laatste jaren kwamen daar ook leidinggevende taken bij. ,,Omdat ik bij Kemper na het vertrek van een collega in mijn eentje was, zijn we gaan samenwerken met de Meteoor, waar op dat moment drie vertegenwoordigers werkten en Stelcon verkochten. Zij gingen ook keerwanden verkopen en ik kreeg Stelconplaten erbij. Voor de keerwanden was ik hun leidinggevende, terwijl ik voor Stelcon leiding kreeg vanuit de Meteoor.”

Van Marc Pijpers mocht hij ook het Nima-A-diploma halen voor business to business. ,,Ik had hem aangegeven dat ik graag een leidinggevende functie wilde en toen raadde hij me aan om die marketingopleiding te doen.”

Talent ontwikkelen

De volgende leidinggevende ervaring deed hij op als bedrijfsleider bij het toenmalige Hermans Beton in Tienray, dat in 2009 door BTE werd overgenomen. ,,Ik vond het leuk om samen met het hele team te zorgen voor groei. Dat kan als je mensen de kans geeft om hun talent te ontwikkelen. Niet focussen op de valkuilen, maar helpen om zich te ontwikkelen en een beetje de valkuilen dicht te gooien.”

Theo was in Tienray verantwoordelijk voor zowel de productie als de verkoop en de financiën. ,,Dat was een mooie uitdaging. Ik heb heel veel geleerd over productie en finance. We hebben mooie stappen kunnen zetten.”

In 2015 kwam er een nieuwe kans. ,,Bij de Meteoor zochten ze een verkoopleider. Eerst heb ik die functie gecombineerd met werk voor Tienray, maar na twee jaar kon ik me helemaal concentreren op de Meteoor, als commercieel manager van de productgroep Stelcon. ,,Mijn taak was om de unique selling points weer te koppelen aan de merknaam. ,,Net als bij Luxaflex en Maxi-Cosi was Stelcon meer een soortnaam geworden en minder een merknaam.”

Productontwikkeling

Inmiddels is de jubilaris verantwoordelijk voor productgegevensbeheer, productontwikkeling en -verbetering bij Stelcon en Hermes Beton. ,,Zeker door de duurzaamheidseisen is er nog wel wat te doen aan productontwikkeling. ,,De overstap was wel een stapje terug in de hiërarchie. Maar de kans om je weer verder te ontwikkelen in andere disciplines, woog voor mij zwaarder dan het behouden van een bepaalde positie binnen het bedrijf. Ik ga nog steeds elke dag met veel plezier naar m’n werk en ik vind het leuk om samen met anderen te kijken naar hoe het beter kan.”

Omdat hij houdt van veranderingen en naar eigen zeggen nog steeds niet is uitgeleerd, staat hij ook open voor andere functies binnen BTE. ,,Als ze wat leuks hebben, kunnen ze altijd bellen. BTE is een fijne werkgever, ook met de secundaire arbeidsvoorwaarden hebben zij het goed voor elkaar. Ze houden rekening met en er is oog voor de mensen die er werken. Voor de lange termijn is dat voor een bedrijf als BTE erg belangrijk.”

Theo tijdens een optreden van zijn zangduo.
BTE Management training KNVB Zeist
managementdag BTE
2025 25 jubileum BTE
Theo van Son 2